Ranné vtáča vs. Nočná sova – ktorý chronotyp ste vy?

Chodíte spávať skoro a zobúdzate sa  s východom slnka? Alebo ste naopak najčulejší večer a skoré ranné vstávanie vo vás vyvoláva hrôzu? Váš chronotyp, alebo denný biorytmus, o vás prezradí mnoho.

Škovránky a sovy

Striedanie spánku a bdenia, a tiež zmeny telesnej teploty patria medzi cirkadiálne rytmy vášho tela. Na ich základe odborníci rozlišujú 2 základné kategórie – ranné typy škovránky a nočné typy sovy. Ranné typy sa prebúdzajú v skorých hodinách. Vrchol ich aktivity sa pohybuje medzi 9 a 12 hodinou, spať idú obvykle medzi 21. až 23. hodinou. Harmonogram večerných typov je oproti tomu posunutý o niekoľko hodín a najlepšie výkony podávajú v poobedňajších a večerných hodinách. Spánok ovplyvňuje vo vašom živote mnoho – od zdravotného stavu, duševnej rovnováhy až po priberanie – je preto veľmi dôležitá jeho kvalita. Ktorý chronotyp si v ňom vedie lepšie?

Ranné vtáčatá majú menej detí, viac športujú a nepijú alkohol

Na svete sa uskutočnilo mnoho štúdií mapujúcich vplyv chronotypu na správanie, zdravie či psychiku. Podľa niektorých z nich sú škovránky menšími konzumentmi alkoholu, kávy či iných podporných prostriedkov. Je to preto, že ich spánok je v priemere kvalitnejší. Taktiež viacej športujú a majú vraj i lepšie postavy. To je spôsobené pravidelnou konzumáciou raňajok, ktoré nočné typy často nestíhajú. Raňajky totiž účinne naštartujú metabolizmus. Škovránky taktiež vystriedajú za život menej partnerov. Hrozí im však vyššie riziko rakoviny pŕs, čo súvisí s hladinou hormónu melatonínu v tele.

Nočným typom hrozia depresie, sú promiskuitnější a kreatívnejší

Vedci z univerzity v Durhame vo svojom výskume na vzorke sto mužov vo veku 18 až 30 rokov zistili, že škovránky vystriedali v priemere 3,6 partnerky, zatiaľ čo sovy okolo 16. Súvisí to nielen s nočným životom, ale aj s tvorbou hormónu testorénu. Jeho hladina je vyššia v krvi mužov, ktorí viac ponocujú. Sovy sú nielen promiskuitnejšie, majú tiež v priemere viac detí. Nočné typy bežnejšie ponocujú, viac času trávia za počítačom a menej športujú. Následkom toho horšie zaspávajú a majú všeobecne menej kvalitný spánok. Následkom spánkového deficitu bývajú častejšie depresívny, podráždení a unavení. Prisudzuje sa im však vyššia miera kreativity – veľa slávnych umelcov tvorilo práve vo večerných hodinách.

Či už patríte k škovránkom alebo sovám, snažte sa venovať pozornosť svojmu dobrému spánku. Zabezpečte si kvalitný matrac, pohodlný vankúš a prikrývku a spite aspoň 8 hodín denne. Ak so svojím chronotypom nie ste spokojní, nezúfajte – počas života sa môže meniť.

Newsletter

Kolekcie a akcie

na váš e-mail

Garancia bezpečného nakupovania

Sme členmi APEK a dodržiavame pravidlá bezpečného nákupu.

151 výdajných
miest

a mnoho výhod
pre váš pohodlný nákup