Viete, čo sa s vami deje počas spánku?

„Ráno múdrejšie večera“, „spánok lieči“, „vyspi sa na to“ – známe slovné obraty sú podľa vedeckých štúdií o spánku maximálne pravdivé. Po uľahnutí na kvalitný matrac sa vo vašom tele spúšťajú mnohé dôležité procesy, ktoré majú ďalekosiahly vplyv na vaše fyzické i psychické zdravie.

5 spánkových cyklov za noc
Až vynález EEG na začiatku 20. storočia vyvrátil zakorenenú predstavu, že spánok je jednoliate upadnutie do akéhosi zvláštneho stavu nečinnosti, v ktorom strávite až tretinu života. Počas noci prejdete 5 spánkovými cyklami, v ktorých sa striedajú nasledujúce fázy:

1. štádium – prechod medzi bdením a spánkom, ktorý trvá prvých 15 minút po zaľahnutí. Z tejto fázy človeka ľahko zobudíte, dokonca vám bude tvrdiť, že vôbec nespal.
2. štádium – spánok sa prehlbuje a prichádzajú prvé sny. Ešte stále vás pomerne rýchlo preberie priame oslovenie.
3. a 4. štádium – svalový tonus klesá na minimum a prebudíte sa už len na bolestivý podnet. Práve v týchto štádiách hlbokého spánku nastáva najhlbšia regenerácia hlavne fyzických síl.
5. štádium – po 90 minútach postupného utlmovania sa vám zrýchli tep, zvýši spotreba kyslíka a krvný tlak, dýchanie a telesná teplota kolísajú, muži môžu mať erekciu. Snívajú sa vám bizarné sny, oveľa živšie, než v predchádzajúcich fázach. Pod očnými viečkami sa vám rýchlo pohybujú oči – preto sa táto fáza nazýva aj REM (rapid eye movement).
Tieto štádiá absolvujete počas noci niekoľkokrát.

Liečite sa, chudnete – v tele počas spánku prebieha mnoho procesov

  • Relaxuje svalstvo
  • Mozog sa zbavuje toxínov – likviduje poškodené molekuly, ktoré sú spojené s procesom neurodegenerácie. Málo spánku má za následok urýchlenie neurodegeneratívnych ochorení ako Parkinsonova a Alzheimerova choroba.
  • Obličky, pečeň a žlčník sa zbavujú splodín tiež.
  • Chudnete – v spánku totiž spolu tukové tkanivo a mozog komunikujú prostredníctvom hormónu leptínu. Čím viac tuku máte, tým viac leptín mozog upozorňuje, aby ho už telu neprikazoval prijímať. Ak málo spíte, tento dialóg neprebehne, a mozog to vyhodnotí ako nedostatok tukových zásob v tele.
  • Rastiete - môže za to STH (somatotropný rastový hormón). Vylučuje sa počas noci, najvyššie hodnoty dosahuje pred polnocou. Preto by mali hlavne malé deti chodievať skoro spať.
  • Odpočívajú a regenerujú sa črevá, kardiovaskulárny systém, pľúca, pracuje koža.
  • Váš mozog upevňuje naučené a nové spomienky, a ukladá ich do dlhodobej pamäte.
  • Mozog robí rozhodnutia a vytvára nové tvorivé spojenia – ráno je skutočne múdrejšie ako večera, pretože sa môžete zobudiť s úplne novým pohľadom na vec, než keď ste išli spať.

Dlhodobý nedostatok spánku má za následok priberanie, zvýšenie tlaku a rizika kardiovaskulárnych chorôb, celkové zhoršenie zdravia a nálady, môže dokonca viesť k depresiám. Choďte dnes večer spať pred polnocou, zabaľte sa do príjemnej prikrývky a zreštartujte svoj organizmus.

 
 

Sledujte nás

facebook        google+        youtube

Prečo nakupovať u nás

Bezpečný nákup

Tovar skladom
pripravený pre Vás

Zaplatíte až pri prevzatí
balíčku s tovarom

2-ročná záruka
na všetky výrobky


Vám zaručuje...

Tá najlepšia a najjednoduchšia záruka.
Ak nebudete spokojní,
vrátime Vám peniaze!