6 dôvodov, prečo si poobede zdriemnite

Či v aute na sedadle, či na vašom obľúbenom matraci, povestný „šlofík“ má veľké zdravotné benefity kdekoľvek. Dlho o ňom panovali negatívne stereotypy – že je znakom lenivcov a neproduktívnych ľudí. Opak je však pravdou. Osvojte si zvyk Leonarda da Vinciho, Salvádora Dalího či Johna F. Kennedyho a doprajte si poobedný spánok. Prečo?

           1) Evolučne ste naprogramovaní spať aj poobede

Genetické dedičstvo po zvieracích predkoch ľudí predurčuje na 2 časy intenzívnej ospalosti denne. Ako väčšina cicavcov, aj predkovia ľudí spávali v kratších intervaloch a častejšie aj cez deň. To, že vám okolo druhej – tretej popoludní náhle klesne energia a začnete zívať, nie je kvôli tráveniu jedla. Deje sa to kvôli fáze v ľudskej fyziológii, kedy sa znižuje pohotovosť, koordinácia, reakčný čas a pamäť. Niet divu, že sa podľa štatistík väčšina dopravných nehôd odohrá hlavne v noci, a medzi 14:00 až 15:00 popoludní.

           2) 20-minútový šlofík zvýši vašu pozornosť

Krátke zdriemnutie, trvajúce 20 minút, prebieha hlavne v spánkovej fáze 2, z ktorej sa ľahko vynoríte. Po prebudení sa vám zvýši koncentrácia a pohotovosť, zostria motorické schopnosti a budete mať lepšiu náladu.

Tip: Vypite tesne pred „šlofíkom“ šálku kávy pre skutočne silné dobitie energie. Kofeínu trvá 20 - 30 minút, kým začne účinkovať, a tak vás nakopne hneď po prebudení.

           3) 45-minútové zdriemnutie zlepšuje pamäť a učenie

Dlhší „šlofík“, trvajúci nanajvýš 45 minút, už zahŕňa aj REM-fázu spánku (REM = rapid eye movement, po slovensky rýchle očné pohyby). Preto sa vám po prebudení zlepší nielen pamäť a senzorické vnímanie, naštartujete tiež vaše kreatívne myslenie.

Pozor! Ak po prebudení chcete byť svieži a aktívni, nemal by „šlofík“ trvať dlhšie ako 45 minút. Po tejto dobre totiž upadnete do hlbšieho spánku, charakteristického pomalými vlnami. Prebratie z takejto fázy spánkového cyklu je oveľa problematickejšie. Až hodinu po ňom môžete cítiť nevoľnosť, ospalosť a akúsi pomalosť v pohyboch.

           4) 90 minút prečistí vašu myseľ a zlepší dlhodobú pamäť

Ak si už chcete zdriemnuť na dlhšie, nech je to aspoň 90 až 120 minút. Za takýto dlhý čas váš mozog a telo prejde všetkými štádiami spánku a vy sa tak zobudíte z plytšej, REM-fázy. Väčšina dospelých spí v noci o hodinu - hodinu a pol menej, než by potrebovali. „Šlofíkom“ to cez deň krásne dobehnete.

           5) Vďaka pravidelnému zdriemnutiu popoludní budete zdravší

Podľa výskumov vďaka „šlofíkom“ klesá riziko cukrovky, infarktu a srdcovo-cievnych problémov, znižuje sa stres a predchádzate nadmernému priberaniu.

           6) Zdriemnutie ako prevencia proti syndrómu vyhorenia

Dôsledkom rýchlej a uponáhľanej doby je aj čoraz častejší syndróm vyhorenia, kedy sa človek ocitne na dne svojich psychických síl. Pravidelným „šlofíkom“ môžete účinne predchádzať návalom stresu, prečistiť myseľ a zvýšiť svoju produktivitu.

Skúste si nabudúce za obedom na 20 minút zdriemnuť. Vezmite si pohodlný vankúš a prikrývku, pretože počas spánku klesne teplota vášho tela, a reštartuje svoj organizmus.

 
 

Sledujte nás

facebook        google+        youtube

Prečo nakupovať u nás

Bezpečný nákup

Tovar skladom
pripravený pre Vás

Zaplatíte až pri prevzatí
balíčku s tovarom

2-ročná záruka
na všetky výrobky


Vám zaručuje...

Tá najlepšia a najjednoduchšia záruka.
Ak nebudete spokojní,
vrátime Vám peniaze!